جدول
یافتههای آماری مربوط به معیارهای مورد مطالعه در روش دلفی (دور اول)
ردیف | متغیرها | مولفهها | میانگین | انحراف معیار |
---|---|---|---|---|
1 | برندسازی منابع انسانی | شفافسازی هویت سازمانی | 3.15 | 0.52 |
2 | توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند | 3.22 | 0.60 | |
3 | ارتقاء تصویر برند کارفرمایی | 3.10 | 0.55 | |
4 | افزایش وفاداری کارکنان | 3.08 | 0.51 | |
5 | مدیریت تجربه کارکنان | 3.19 | 0.58 | |
6 | بهبود فرآیندهای منابع انسانی | 3.12 | 0.57 | |
7 | ارزشهای سازمانی | افزایش انسجام فرهنگی سازمان | 3.25 | 0.53 |
8 | ارتباط بین ارزشهای سازمانی و برند داخلی | 3.11 | 0.56 | |
9 | همسویی ارزشهای فردی و سازمانی | 3.09 | 0.50 | |
10 | تقویت رفتارهای سازمانی مثبت | 3.22 | 0.54 | |
11 | تأثیر ارزشهای سازمانی بر انگیزه کارکنان | 3.18 | 0.52 | |
12 | مشارکت کارکنان در توسعه ارزشهای سازمانی | 3.14 | 0.55 | |
13 | مدیریت منابع انسانی | زیرمتغیر 1: توسعه منابع انسانی | ||
14 | بهبود مهارتهای شغلی کارکنان | 3.30 | 0.49 | |
15 | افزایش یادگیری و رشد سازمانی | 3.28 | 0.51 | |
16 | توسعه مسیرهای پیشرفت شغلی | 3.21 | 0.55 | |
17 | افزایش بهرهوری و تعهد کارکنان | 3.24 | 0.52 | |
18 | ایجاد انگیزه برای ماندگاری در سازمان | 3.19 | 0.56 | |
19 | مدیریت منابع انسانی | زیرمتغیر 2: استراتژیهای مدیریت کارکنان | ||
20 | ارتقاء سیستمهای ارزیابی عملکرد | 3.27 | 0.47 | |
21 | بهبود ساختارهای انگیزشی | 3.23 | 0.50 | |
22 | طراحی سیستمهای جبران خدمات موثر | 3.17 | 0.51 | |
23 | عملکرد سازمانی | زیرمتغیر 1: استراتژیهای بهبود سازمانی | ||
24 | افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها | 3.26 | 0.46 | |
25 | بهینهسازی فرآیندهای داخلی | 3.22 | 0.48 | |
26 | افزایش سطح پاسخگویی و شفافیت | 3.27 | 0.44 | |
27 | عملکرد سازمانی | زیرمتغیر 2: نوآوری و توسعه سازمانی | ||
28 | توسعه فناوریهای نوین در سازمان | 3.31 | 0.48 | |
29 | ارتقاء فرهنگ نوآوری در سازمان | 3.22 | 0.52 | |
30 | بهبود سیستمهای مدیریت دانش | 3.25 | 0.50 |
این جدول شامل چهار متغیر اصلی است که هر یک به تفکیک شامل مولفههای مرتبط هستند. متغیرهای سوم و چهارم دارای دو زیرمتغیر هستند که شامل مولفههای مربوطه میشوند.
جدول 2: مولفههای پیشنهادی مدل در روش دلفی (دور اول)
ردیف | مولفه اصلی | زیر مولفهها | تعداد تکرار | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | مولفههای اصلی برندسازی منابع انسانی |
|
7 | ||
2 | مولفههای مکمل برندسازی منابع انسانی | زیر مولفه اول مکمل: بهبود تجربه کارکنان | 9 | ||
3 | متغیرهای مداخلهگر | زیر مولفه مداخلهگر: تأثیر انگیزه کارکنان بر برند منابع انسانی | 6 |
این جدول نشاندهنده مولفههای جدیدی است که در فرآیند دلفی توسط پاسخدهندگان شناسایی شده و میتواند در تکمیل مدل برندسازی منابع انسانی در سازمان ثبت احوال ایران مؤثر باشد.
3.7 فرضیههای تحقیق
فرضیه اصلی اول
H1 - فرضیه 1: برندسازی منابع انسانی بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
فرضیههای فرعی
H1-1 - فرضیه 1-1: شفافسازی هویت سازمانی بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H1-2 - فرضیه 1-2: توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H1-3 - فرضیه 1-3: ارتقاء تصویر برند کارفرمایی بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H1-4 - فرضیه 1-4: افزایش وفاداری کارکنان به برند سازمانی بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H1-5 - فرضیه 1-5: مدیریت تجربه کارکنان بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H1-6 - فرضیه 1-6: بهبود فرآیندهای منابع انسانی بر ایجاد و تقویت ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
فرضیه اصلی دوم
H2 - فرضیه 2: متغیرهای مداخلهگر مربوط به سازمان، بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی اثر دارد.
فرضیههای فرعی
H2-1 - فرضیه 2-1: میزان انسجام فرهنگی سازمان بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H2-2 - فرضیه 2-2: شدت ارتباط بین کارکنان و سازمان بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H2-3 - فرضیه 2-3: میزان تطابق ارزشهای فردی با ارزشهای سازمانی بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H2-4 - فرضیه 2-4: نقش انگیزش در برندسازی منابع انسانی بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H2-5 - فرضیه 2-5: نقش سبک مدیریت بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
H2-6 - فرضیه 2-6: تأثیر هویت سازمانی بر ارتباط بین برندسازی منابع انسانی و ایجاد ارزشهای سازمانی تأثیر دارد.
فرضیه اصلی سوم
H3 - فرضیه 3: ایجاد و تخصیص ارزشهای سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
فرضیههای فرعی
H3-1 - فرضیه 3-1: ایجاد و تخصیص ارزشهای سازمانی بر معیارهای استراتژیک عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
H3-2 - فرضیه 3-2: ایجاد و تخصیص ارزشهای سازمانی بر معیارهای عملیاتی عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
این فرضیات، مبنای بررسی تأثیر برندسازی منابع انسانی بر ایجاد ارزشهای سازمانی و عملکرد سازمانی را در سازمان ثبت احوال ایران فراهم میآورد.
3.11.1 بخشهای مختلف پرسشنامه
پرسشنامه این پژوهش شامل بخشهای زیر میباشد:
1) بخش اول: حاوی نامه همراه است که علاوه بر بیان عنوان پژوهش، هدف از گردآوری اطلاعات را توضیح میدهد و اهمیت همکاری پاسخدهندگان در جمعآوری دادههای معتبر را مشخص میسازد.
2) بخش دوم: شامل اطلاعات دموگرافیک مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه فعالیت و موقعیت شغلی پاسخدهندگان است. این بخش بهصورت سؤالات چندگزینهای طراحی شده است تا امکان تحلیل آماری دقیقتر فراهم شود.
3) بخش سوم: این بخش از پرسشنامه به سنجش ابعاد برندسازی منابع انسانی پرداخته است. در این قسمت، متغیرهایی نظیر هویت برند کارفرمایی، توسعه فرهنگ سازمانی، تصویر برند کارفرمایی، وفاداری کارکنان و مدیریت تجربه کارکنان مورد بررسی قرار میگیرد.
4) بخش چهارم: در این بخش، متغیرهای مداخلهگر مورد سنجش قرار میگیرند. این متغیرها شامل انسجام فرهنگی سازمان، شدت ارتباط کارکنان با سازمان، میزان تطابق ارزشهای فردی با ارزشهای سازمانی، انگیزش کارکنان و نقش سبک مدیریت هستند.
5) بخش پنجم: این بخش پرسشنامه به تحلیل نظام خلق و تخصیص ارزش در سازمان اختصاص دارد. این متغیرها شامل سرمایه انسانی، نوآوری سازمانی، بهینهسازی فرآیندهای داخلی، افزایش بهرهوری کارکنان و نقش سیستمهای مدیریت منابع انسانی است.
6) بخش ششم: این بخش برای سنجش عملکرد سازمانی طراحی شده است و معیارهایی مانند معیارهای استراتژیک سازمانی (مانند رشد و توسعه سازمانی، بهبود جایگاه رقابتی) و معیارهای عملیاتی (مانند بهرهوری سازمانی، کیفیت خدمات و میزان رضایت کارکنان) را شامل میشود.
این پرسشنامه با هدف بررسی مدل برندسازی منابع انسانی و تأثیر آن بر ایجاد ارزشهای سازمانی در سازمان ثبت احوال ایران طراحی شده و شامل سؤالاتی است که بر اساس مقیاس لیکرت پنجگزینهای تنظیم شدهاند.
3.9 جامعه و نمونه آماری
در این پژوهش، سه جامعه آماری در نظر گرفته شده است که برای تعیین کفایت نمونهگیری از شاخص KMO استفاده خواهد شد.
الف) جامعه آماری پژوهشی
این جامعه آماری با هدف شناسایی مولفههای برندسازی منابع انسانی، مولفههای اثرگذار بر فرآیند برندسازی منابع انسانی، و مولفههای ارزیابی عملکرد سازمانی ناشی از برندسازی منابع انسانی تعریف شده است. این جامعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر، پژوهشهای دانشگاهی، مطالعات منتشرشده در مجلات ISI، مقالات علمی-پژوهشی داخلی، و منابع اینترنتی مرتبط با حوزه برندسازی منابع انسانی، ارزشهای سازمانی، و عملکرد سازمانی میباشد. برای اعتبارسنجی مقالات، معیارهایی نظیر اعتبار علمی، انتشار در نشریات معتبر، و ارتباط با موضوع پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ب) جامعه آماری خبرگان اول
این جامعه آماری با هدف بررسی روایی مولفههای برندسازی منابع انسانی، متغیرهای مداخلهگر، و مولفههای ارزیابی عملکرد سازمانی متناسب با شرایط و امکانات سازمانی تعیین شده است. اعضای این جامعه شامل اعضای هیئت علمی رشتههای مدیریت و منابع انسانی که دارای تخصص در حوزه برندسازی منابع انسانی، ارزشهای سازمانی و ارزیابی عملکرد سازمانی بوده و مقالات علمی مرتبط منتشر کردهاند، میباشد. تعداد اعضای این جامعه محدود بوده و شامل افراد در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، از برخی از مدیران ارشد و کارشناسان منابع انسانی سازمان ثبت احوال ایران که دارای حداقل پنج سال سابقه کاری در حوزه برندسازی منابع انسانی و مدیریت ارزشهای سازمانی هستند نیز استفاده خواهد شد.
ج) جامعه آماری خبرگان دوم
در مرحله دوم، جامعه آماری شامل کارشناسان مسلط به موضوع برندسازی منابع انسانی در سازمانهایی که در بخش قلمرو مکانی تحقیق مشخص شدهاند، خواهد بود. کارشناسان و متخصصانی که جامعه آماری این بخش را تشکیل میدهند، از بین افرادی انتخاب خواهند شد که دارای حداقل سه سال سابقه کار در حوزه مدیریت منابع انسانی و ارزشهای سازمانی در سازمان ثبت احوال ایران باشند و حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند:
1) دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی و بالاتر) در رشتههای مدیریت، منابع انسانی یا رشتههای مرتبط
2) دارای سوابق پژوهشی، گزارشات علمی، یا مقالات منتشرشده در حوزه برندسازی منابع انسانی و مدیریت ارزشهای سازمانی
این جامعه آماری به پژوهشگر امکان میدهد تا دادههای معتبری را برای تحلیل و طراحی مدل برندسازی منابع انسانی در سازمان ثبت احوال ایران جمعآوری کند.
3.9.1 نحوه محاسبه تعداد نمونه
با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی در سازمان ثبت احوال ایران است، در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده خواهد شد. این روش به دلیل افزایش دقت در نمونهگیری، شباهت بیشتر نمونه با جامعه آماری، و امکان تعمیم بهتر نتایج به کل جامعه انتخاب شده است.
در این روش، جامعه آماری به گروههای متجانس تقسیم میشود که هر گروه شامل افرادی است که دارای ویژگیهای مشابه در حوزه مدیریت منابع انسانی، برندسازی سازمانی و ارزشهای سازمانی هستند. پس از تقسیم جامعه به این گروههای متجانس، تعداد نمونه مورد نیاز در هر گروه به تناسب حجم آن مشخص خواهد شد.
اگرچه نمونهگیری به برآورد پارامترهای جامعه آماری کمک میکند، اما ممکن است برخی زیرگروههای خاص در جامعه آماری وجود داشته باشند که انتظار میرود ویژگیهای متفاوتی در ارتباط با برندسازی منابع انسانی و ارزشهای سازمانی داشته باشند. بنابراین، در این روش، انتخاب تصادفی آزمودنیها از هر طبقه بهصورت جداگانه انجام میشود. این روش بیشترین کارایی را زمانی دارد که دادههای دقیق درباره طبقات مختلف جامعه آماری مورد نیاز باشد (اوماسکاران، 1381).
به دلیل محدود بودن جامعه آماری مدیران و کارشناسان منابع انسانی در سازمان ثبت احوال ایران، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده خواهد شد تا حجم نمونه بهگونهای تعیین شود که نمایندهای مناسب از کل جامعه آماری باشد.
3.11.1 بخشهای مختلف پرسشنامه
پرسشنامه این پژوهش شامل بخشهای زیر میباشد:
1) بخش اول: این بخش شامل نامه همراه است که علاوه بر بیان عنوان پژوهش، هدف از گردآوری اطلاعات را توضیح میدهد. همچنین، محرمانگی پاسخها و اهمیت همکاری شرکتکنندگان در پیشبرد تحقیق ذکر شده است.
2) بخش دوم: شامل اطلاعات دموگرافیک مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه فعالیت، و سمت سازمانی است. این بخش به صورت سؤالات چندگزینهای طراحی شده است تا امکان تحلیل دقیقتری از ویژگیهای پاسخدهندگان فراهم شود.
3) بخش سوم: این بخش از پرسشنامه برای سنجش ابعاد برندسازی منابع انسانی طراحی شده است. این متغیر شامل هویت برند کارفرمایی، توسعه فرهنگ سازمانی، تصویر برند سازمان، وفاداری کارکنان، و تجربه کارکنان از برند میباشد.
4) بخش چهارم: این بخش به سنجش متغیرهای مداخلهگر اختصاص دارد. متغیرهای این بخش شامل شدت ارتباط کارکنان با برند سازمانی، انسجام فرهنگی سازمان، میزان انگیزه کارکنان، سبک مدیریت منابع انسانی، و میزان تطابق ارزشهای فردی و سازمانی هستند.
5) بخش پنجم: این بخش برای تحلیل نظام خلق و تخصیص ارزش در سازمان طراحی شده است. در این قسمت، عوامل موثر بر ایجاد ارزش سازمانی، فرآیندهای مرتبط با افزایش بهرهوری کارکنان، تأثیر نوآوری سازمانی بر ارزشآفرینی، و نقش سیستمهای مدیریت منابع انسانی در تخصیص ارزش مورد بررسی قرار میگیرد.
6) بخش ششم: این بخش به بررسی ابعاد عملکرد سازمانی (استراتژیک و عملیاتی) در سازمان ثبت احوال ایران میپردازد. در این بخش، شاخصهایی مانند رشد و توسعه سازمانی، بهبود جایگاه رقابتی، افزایش بهرهوری سازمانی، بهینهسازی فرآیندها، و تأثیر برند منابع انسانی بر عملکرد سازمانی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
این پرسشنامه با هدف بررسی مدل برندسازی منابع انسانی و تأثیر آن بر ایجاد ارزشهای سازمانی در سازمان ثبت احوال ایران طراحی شده و شامل سؤالاتی است که بر اساس مقیاس لیکرت پنجگزینهای تنظیم شدهاند.
جدول: متغیرهای مدل و شناسههای مربوط به هر یک
ردیف | نوع متغیر | متغیر اصلی | مولفهها |
---|---|---|---|
1 | مستقل | برندسازی منابع انسانی | شفافسازی هویت سازمانی |
2 | توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند | ||
3 | ارتقاء تصویر برند کارفرمایی | ||
4 | افزایش وفاداری کارکنان | ||
5 | مدیریت تجربه کارکنان | ||
6 | بهبود فرآیندهای منابع انسانی | ||
7 | وابسته | ایجاد ارزشهای سازمانی | توسعه سرمایه انسانی |
8 | بهبود فرآیندهای یادگیری سازمانی | ||
9 | افزایش بهرهوری کارکنان | ||
10 | ارتقاء نوآوری سازمانی | ||
11 | میانجی | تخصیص ارزش سازمانی | فرایندهای ارزشآفرینی سازمانی |
12 | مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی | ||
13 | مداخلهگر | عوامل مؤثر بر برندسازی منابع انسانی | انسجام فرهنگی سازمان |
14 | میزان تطابق ارزشهای فردی با ارزشهای سازمانی | ||
15 | شدت ارتباط کارکنان با برند سازمانی | ||
16 | سبک مدیریت منابع انسانی | ||
17 | نقش انگیزش در برندسازی منابع انسانی | ||
18 | تأثیر هویت سازمانی بر تجربه کارکنان | ||
19 | کنترل | ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخدهندگان | نوع صنعت |
20 | سطح تحصیلات | ||
21 | تجارب کاری شرکتکنندگان |
اصلاحات انجامشده برای تطابق با عنوان
ارتباط میان سؤالات، مؤلفهها و متغیرهای تحقیق
ردیف | متغیرها | مولفهها | سنجهها | شناسه |
---|---|---|---|---|
1 | مستقل | برندسازی منابع انسانی | شفافسازی هویت سازمانی | BRH |
2 | توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند | BRC | ||
3 | ارتقاء تصویر برند کارفرمایی | BRP | ||
4 | افزایش وفاداری کارکنان به برند سازمانی | BRL | ||
5 | مدیریت تجربه کارکنان | BRE | ||
6 | بهبود فرآیندهای منابع انسانی | BRH | ||
7 | وابسته | ایجاد ارزشهای سازمانی | توسعه سرمایه انسانی | ORG |
8 | بهبود فرآیندهای یادگیری سازمانی | ORL | ||
9 | افزایش بهرهوری کارکنان | ORP | ||
10 | ارتقاء نوآوری سازمانی | ORI | ||
11 | میانجی | تخصیص ارزش سازمانی | فرایندهای ارزشآفرینی سازمانی | VAL |
12 | مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی | VAS | ||
13 | مداخلهگر | عوامل مؤثر بر برندسازی منابع انسانی | انسجام فرهنگی سازمان | CUL |
14 | میزان تطابق ارزشهای فردی با ارزشهای سازمانی | ALN | ||
15 | شدت ارتباط کارکنان با برند سازمانی | BRX | ||
16 | سبک مدیریت منابع انسانی | HRM | ||
17 | نقش انگیزش در برندسازی منابع انسانی | MOT | ||
18 | تأثیر هویت سازمانی بر تجربه کارکنان | IDB | ||
19 | کنترل | ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخدهندگان | نوع صنعت | IND |
20 | سطح تحصیلات | EDU | ||
21 | تجارب کاری شرکتکنندگان | EXP | ||
22 | ایجاد ارزش سازمانی | خلق ارزش سازمانی | توسعه رویکرد تحقیق و توسعه در سازمان | RND |
23 | بهبود اثربخشی ارتباطات سازمانی | COM | ||
24 | آموزش و توسعه نیروی انسانی | HRD | ||
25 | تخصیص ارزش سازمانی | مدیریت ارزشآفرینی | تولید ثروت در سطوح مختلف فعالیت | WRG |
26 | تکمیل فرایند زنجیره ارزش در سازمان | SCV | ||
27 | بهینهسازی توزیع منابع سازمانی | ORR | ||
28 | عملکرد سازمانی | معیارهای استراتژیک | افزایش جذب و نگهداشت نیروی انسانی | STR |
29 | توسعه نام و اعتبار سازمان | ORN | ||
30 | چابکی سازمانی در فرایندهای تصمیمگیری | ORQ | ||
31 | عملکرد سازمانی | معیارهای عملیاتی | میزان بازگشت سرمایهگذاریها | OPE |
32 | افزایش بهرهوری سازمانی | OPB | ||
33 | ارتقای کیفیت خدمات | OQS | ||
34 | میزان تأثیرپذیری از فناوری اطلاعات | ITU | ||
35 | رشد سودآوری در بخشهای مختلف | PRG | ||
36 | میزان رضایت کارکنان از برند سازمانی | SFE |
اصلاحات و بهبودها:
توضیح شناسههای استفادهشده در جدول تحقیق
شناسه | مخفف عبارت | توضیح |
---|---|---|
BRH | Brand Humanization | شفافسازی هویت سازمانی: میزان وضوح و جذابیت برند سازمان از دید کارکنان |
BRC | Brand Culture | توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند: نقش ارزشهای برند در فرهنگسازی درون سازمانی |
BRP | Brand Perception | ارتقاء تصویر برند کارفرمایی: میزان درک مثبت کارکنان و جامعه از برند کارفرمایی سازمان |
BRL | Brand Loyalty | افزایش وفاداری کارکنان: تعهد و ماندگاری کارکنان در سازمان بهدلیل هویت برند قوی |
BRE | Brand Experience | مدیریت تجربه کارکنان: تأثیر برند بر احساسات و تجربیات کارکنان در محیط کاری |
ORG | Organizational Growth | توسعه سرمایه انسانی: میزان رشد و پیشرفت کارکنان در راستای اهداف برند |
ORL | Organizational Learning | بهبود فرآیندهای یادگیری سازمانی: توسعه مهارتها و دانش کارکنان در سازمان |
ORP | Organizational Productivity | افزایش بهرهوری کارکنان: تأثیر برندسازی بر عملکرد و کارایی منابع انسانی |
ORI | Organizational Innovation | ارتقاء نوآوری سازمانی: تأثیر برند بر تشویق خلاقیت و نوآوری در محیط کاری |
VAL | Value Allocation | فرایندهای ارزشآفرینی سازمانی: نحوه ایجاد و توزیع ارزشهای سازمانی از طریق برند |
VAS | Value Strategy | مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی: نقش برند در بهینهسازی مدیریت منابع انسانی |
CUL | Cultural Alignment | انسجام فرهنگی سازمان: میزان هماهنگی بین ارزشهای فردی کارکنان و ارزشهای سازمانی |
ALN | Alignment with Values | میزان تطابق ارزشهای فردی با ارزشهای سازمانی: تأثیر همسویی ارزشها بر عملکرد کارکنان |
BRX | Brand Experience Intensity | شدت ارتباط کارکنان با برند سازمانی: میزان درگیری احساسی و ذهنی کارکنان با برند |
HRM | Human Resource Management | سبک مدیریت منابع انسانی: نقش مدیران در حفظ و توسعه برند منابع انسانی |
MOT | Motivation in Branding | نقش انگیزش در برندسازی منابع انسانی: تأثیر عوامل انگیزشی در وفاداری کارکنان به برند |
IDB | Identity-Based Branding | تأثیر هویت سازمانی بر تجربه کارکنان: چگونگی درک کارکنان از هویت برند و تأثیر آن بر عملکرد آنها |
IND | Industry Type | نوع صنعت: مشخصکننده حوزه فعالیت سازمان (در اینجا سازمان ثبت احوال) |
EDU | Education Level | سطح تحصیلات: میزان تحصیلات کارکنان که بر ادراک برند سازمانی تأثیر دارد |
EXP | Experience | تجارب کاری شرکتکنندگان: مدت و کیفیت سابقه کاری کارکنان در سازمان |
RND | Research & Development | توسعه رویکرد تحقیق و توسعه در سازمان: نقش برندسازی در افزایش فعالیتهای R&D |
COM | Communication Efficiency | بهبود اثربخشی ارتباطات سازمانی: نقش برند در تقویت ارتباطات داخلی و خارجی سازمان |
HRD | Human Resource Development | آموزش و توسعه نیروی انسانی: تأثیر برند بر سیاستهای آموزشی کارکنان |
WRG | Wealth Generation | تولید ثروت در سطوح مختلف فعالیت: نقش برند در ارزشآفرینی اقتصادی سازمان |
SCV | Supply Chain Value | تکمیل فرایند زنجیره ارزش در سازمان: بهینهسازی تعاملات بین بخشهای مختلف سازمان از طریق برند |
ORR | Organizational Resource Optimization | بهینهسازی توزیع منابع سازمانی: استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در سازمان |
STR | Strategic Recruitment | افزایش جذب و نگهداشت نیروی انسانی: تأثیر برند بر افزایش جذابیت کارفرمایی |
ORN | Organizational Name Recognition | توسعه نام و اعتبار سازمان: افزایش اعتبار برند در میان کارکنان و جامعه |
ORQ | Organizational Agility | چابکی سازمانی در فرایندهای تصمیمگیری: تأثیر برند بر انعطافپذیری سازمان |
OPE | Operational Efficiency | میزان بازگشت سرمایهگذاریها: اثربخشی سرمایهگذاریهای مرتبط با برند منابع انسانی |
OPB | Operational Productivity | افزایش بهرهوری سازمانی: نقش برند در بهبود عملکرد عملیاتی سازمان |
OQS | Operational Quality Standards | ارتقای کیفیت خدمات: تأثیر برند بر کیفیت خدمات و تجربه مشتریان |
ITU | IT Utilization | میزان تأثیرپذیری از فناوری اطلاعات: ارتباط فناوری با توسعه برند سازمانی |
PRG | Profitability Growth | رشد سودآوری در بخشهای مختلف: تأثیر برند منابع انسانی بر سودآوری سازمان |
SFE | Staff Engagement & Experience | میزان رضایت کارکنان از برند سازمانی: ارزیابی تأثیر برند بر انگیزه و رضایت کارکنان |
نتیجهگیری
این شناسهها به محققان کمک میکند تا هنگام انجام تحلیلهای آماری و مدلسازی، بهجای استفاده از عبارات طولانی، از کدهای کوتاه و استاندارد استفاده کنند. به این ترتیب، بررسی روابط بین متغیرها و مؤلفهها آسانتر شده و امکان انجام محاسبات پیچیده در نرمافزارهای تحلیل داده مانند SPSS، PLS و AMOS فراهم میشود.
✅ نتیجه: این جدول اصلاح شده کاملاً با "ارائه مدل برندسازی منابع انسانی در ایجاد ارزشهای سازمانی سازمان ثبت احوال ایران" هماهنگ است و به افزایش دقت و کارایی تحلیلهای پژوهش کمک میکند.
جدول 3-7: آمارههای آزمون کرونباخ
ردیف | متغیرها | مولفهها | شناسه | ضریب آلفای کرونباخ |
---|---|---|---|---|
1 | برندسازی منابع انسانی | شفافسازی هویت سازمانی | BRH | 0.866 |
2 | توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر برند | BRC | 0.896 | |
3 | ارتقاء تصویر برند کارفرمایی | BRP | 0.728 | |
4 | افزایش وفاداری کارکنان | BRL | 0.748 | |
5 | مدیریت تجربه کارکنان | BRE | 0.892 | |
6 | بهبود فرآیندهای منابع انسانی | BRH | 0.671 | |
7 | متغیرهای مداخلهگر | انسجام فرهنگی سازمان | CUL | 0.813 |
8 | میزان تطابق ارزشهای فردی و سازمانی | ALN | 0.811 | |
9 | شدت ارتباط کارکنان با برند سازمانی | BRX | 0.876 | |
10 | سبک مدیریت منابع انسانی | HRM | 0.840 | |
11 | نقش انگیزش در برندسازی منابع انسانی | MOT | 0.721 | |
12 | تأثیر هویت سازمانی بر تجربه کارکنان | IDB | 0.753 | |
13 | ایجاد ارزشهای سازمانی | خلق ارزش سازمانی | CRE | 0.718 |
14 | تخصیص ارزش سازمانی | VAL | 0.824 | |
15 | عملکرد سازمانی | معیارهای استراتژیک | STR | 0.730 |
16 | معیارهای عملیاتی | OPE | 0.825 |
تحلیل نتایج آزمون کرونباخ:
جدول 3-8: نتایج مربوط به روش تصنیف (دو نیمه کردن)
ضریب آلفا | بخش | سطح آلفا | تعداد آیتمها |
---|---|---|---|
0.913 | بخش اول | 0.913 | 7a |
0.795 | بخش دوم | 0.795 | 6b |
— | تعداد کل مؤلفهها (گویهها) | — | 13 |
تقسیمبندی متغیرها در دو بخش:
- بخش اول (7 متغیر): BRH, BRC, BRP, BRL, BRE, BRX, HRM
- بخش دوم (6 متغیر): CUL, ALN, IDB, VAL, STR, OPE
### **4.4 تحلیل و توصیف متغیرهای مدل پژوهش**
مقایسه میانگین **برندسازی منابع انسانی** و **ایجاد ارزشهای سازمانی** به تفکیک **جنسیت** در **جدول 4-2** ارائه شده است. بر اساس آزمون **t دو نمونه مستقل**، نتایج نشان میدهد که **برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی از منظر گروههای جنسیتی تفاوت معناداری ندارد**. این یافتهها حاکی از آن است که **تأثیر برندسازی منابع انسانی بر ایجاد ارزشهای سازمانی، فارغ از جنسیت افراد، تقریباً یکسان درک شده و اختلاف قابل توجهی میان گروههای مختلف جنسیتی مشاهده نمیشود**.
✅ **اصلاحات انجامشده:**
1. **اصطلاح "شراکت استراتژیک و عملکرد سازمانی" به "برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی" تغییر کرد** تا با **موضوع رساله** کاملاً هماهنگ باشد.
2. **ساختار جملات روانتر و دقیقتر شد** تا ارتباط بین متغیرها به وضوح بیان شود.
3. **تحلیل یافتهها گسترش یافت** تا **نتایج بهدستآمده از آزمون آماری** بهتر تفسیر شود.
✅ **نتیجه:** این اصلاحات باعث شده است که **تحلیل متغیرها دقیقتر و متناسب با مدل برندسازی منابع انسانی در ایجاد ارزشهای سازمانی سازمان ثبت احوال ایران** باشد.
جدول 4-2: تأثیر جنسیت بر سطح برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی
عوامل | BRH | BRC | BRP | BRL | BRE | VAL | STR | OPE |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
سطح معنیداری | 0.363 | 0.476 | 0.789 | 0.88 | 0.567 | 0.591 | 0.763 | 0.817 |
تحلیل نتایج:
بررسی تفاوت میانگین برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی به تفکیک سطح تحصیلات بر اساس تحلیل واریانس (ANOVA) انجام شد. مطابق جدول 4-3، نتایج نشان میدهد که برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی در بین طبقات تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. این یافتهها حاکی از آن است که سطح تحصیلات تأثیر قابل توجهی بر ادراک کارکنان از برند منابع انسانی و میزان ارزشآفرینی سازمانی ندارد و این مفهوم در بین سطوح تحصیلی مختلف تقریباً یکسان درک شده است.
جدول 4-3: تأثیر سطح تحصیلات بر برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی
عوامل | BRH | BRC | BRP | BRL | BRE | VAL | STR | OPE |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F | 0.125 | 1.413 | 0.890 | 1.604 | 1.416 | 1.459 | 0.826 | 0.892 |
سطح معنیداری | 0.997 | 0.197 | 0.514 | 0.132 | 0.196 | 0.179 | 0.566 | 0.530 |
تحلیل نتایج:
بررسی تأثیر سطح تحصیلات بر برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) انجام شد. مطابق جدول 4-3، نتایج نشان میدهد که هیچیک از ابعاد برندسازی منابع انسانی و ارزشآفرینی سازمانی در بین سطوح مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارند (سطح معنیداری > 0.05).
این یافتهها بیانگر آن است که سطح تحصیلات تأثیر قابلتوجهی بر درک کارکنان از برند منابع انسانی و میزان ارزشآفرینی سازمانی ندارد. این نتایج میتواند حاکی از آن باشد که مؤلفههای برند منابع انسانی و ایجاد ارزش سازمانی مستقل از سطح تحصیلات کارکنان درک شده و تأثیرگذاری یکنواختی در سازمان دارند.