تجربه برای سایت
=======================================================================================
تهیه فایل آموزشی از نقاط قابل بهبود در بازدیدهای بعمل آمده از بیمارستان ها ، پایش وضعیت سه فرایند ایمنی بیمار در مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی و بررسی خطاهای بیمارستانی به منظور مشارکت فعال کارکنان و برنامه ریزی آموزشی جامع توسط کارشناسان شاغل در بیمارستان ها ، ارتقاء کیفیت خدمات پر ستاری ، کاهش خطاهای بیمارستانی و استقرار کامل فرهنگ ایمنی بیمار
زمان ثبت: 1403/10/01 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
81619
تعداد بازدید
1
نمره نهایی
14.125
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
واحد ایمنی بیمار معاونت درمان جهت کاهش و حذف نقاط قابل بهبود در حوزه ایمنی بیمار از بازدیدهای بعمل آمده از بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان و به منظور توانمندسازی کارشناسان ایمنی بیمار و ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری و کاهش خطاهای بیمارستانی اقدام به تهیه و تدوین این فایل آموزشی نمود.
فریده کناری تختی
مرکز آموزشی- درمانی کودکان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
تدوین-،-بهبود-فرایندها-،-ایمنی-بیمار-،-کاهش-خطا-،-ارتقاء-کیفیت-خدمات-پرستاری-،-کارکنان-پرستاری
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
پیرو بازدیدهای بعمل آمده از مراکز درمانی تحت نظارت ، پایش فرایندهای ایمنی بیمار و بررسی خطاهای پزشکی ، مواردی از نقاط قابل بهبود مشترک در بیمارستان ها شناسایی شد. جهت مرتفع نمودن موارد قابل بهبود و ارائه راهکار جهت حل مشکلات و به منظور آموزش و توانمندسازی کارشناسان محترم ایمنی بیمار و دسترسی کارشناسان و سایر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان ها تهیه یک فایل آموزشی یکسان ضرورت داشت. همچنین به منظور اثربخش بودن و هدفمند نمودن پایش های بعدی مراکز درمانی نیاز به اقدام خاصی بود در نتیجه جهت دستیابی به این برنامه ، واحد ایمنی بیمار معاونت درمان تدبیری اندیشید که یکی از برنامه های پیش بینی شده ، تهیه این فایل آموزشی بود.
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
بر روند مراقبت و درمان و نحوه ارائه مراقبت های پرستاری و ایمنی بیماران در بیمارستان ها توسط کارشناسان دفتر پرستاری دانشگاه نظارت و ارزیابی مستمر انجام می شود.
بر اساس چالش ها و مشکلات در حوزه ایمنی بیمار در بیمارستان ها ، سه فرایند ایمنی بیمار بصورت سالیانه انتخاب و بازنگری می شوند. چک لیست های فرایندهای تعیین شده بصورت ماهیانه توسط کارشناسان ایمنی بیمار مورد ممیزی قرار می گیرند. نتایج ممیزی بصورت فصلی توسط کارشناس ایمنی بیمار معاونت درمان تجزیه و تحلیل می گردد.
خطاهای پزشکی بصورت فصلی از بیمارستان ها جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و بر اساس آن اقدام اصلاحی تدوین می گردد.
بر اساس نقاط قابل بهبود مشترک و پرتکرار در بازدیدهای بعمل آمده از بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان در 6 ماهه اول 1403 ، نتایج ممیزی سه فرایند ایمنی بیمار در بیمارستان ها که از سامانه TMS استخراج شده بود و گزارش های ارسالی از وقوع خطاهای پزشکی در بیمارستان ها و تجزیه و تحلیل گزارشات ، نیازهای آموزشی کارکنان با محوریت ایمنی بیمار شناسایی و لیست شد.
در مهرماه سال جاری نیازهای آموزشی تعیین شده کارکنان در حیطه ایمنی بیمار اولویت بندی شد.
در آبان ماه 1403 یک فایل آموزشی با 95 اسلاید تهیه و تنظیم گردید. جهت تدوین این فایل آموزشی ، از راهنمای جامع استانداردهای اعتباربخشی نسخه پنجم ویرایش سال 1401 و دستورالعمل های ابلاغی وزارت متبوع در حیطه ایمنی بیمار استفاده شد.
در تاریخ 26 آبان ماه طی یک نامه رسمی ، دعوتنامه جهت شرکت کارشناسان محترم ایمنی بیمار در جلسه آموزشی مورخ 30 آبان ، حضور روسای محترم بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی ارسال شد.
جلسه با کارشناسان ایمنی بیمار از ساعت 8 صبح مورخ 1403/08/30 در سالن اجتماعات معاونت درمان آغاز و تا ساعت 14 همان روز ادامه داشت. در این جلسه فایل مربوطه بطور کامل آموزش داده شد.
در راستای توانمندسازی کارکنان گروه پرستاری و سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی و به منظور بهبود فرایندها ، کاهش خطاها ، ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری و نهادینه شدن فرهنگ ایمنی بیمار ، در تاریخ 1403/09/05 فایل آموزشی مذکور حضور روسای محترم مراکز درمانی تحت نظارت ابلاغ شد.
مقرر گردید بر اساس فایل آموزشی ابلاغ شده و جدول پیوست فعالیت های آموزشی در بیمارستان ها برنامه ریزی و اجرایی شود و مستندات آموزشی تا تاریخ 1403/12/01 به معاونت درمان ، دفتر پرستاری دانشگاه ارسال نمایند.
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
پس از تهیه و ابلاغ فایل آموزشی ، جهت سهولت دسترسی کارکنان در کمترین زمان و ارزیابی مراکز درمانی و ارزشیابی عملکرد کارشناسان ایمنی بیمار ، به شکل مکتوب می توان به این فایل آموزشی استناد نمود که در نهایت موجب بهبود عملکرد پرسنل درمانی ، پایبندی کارکنان به رعایت اصول ایمنی بیمار ، رعایت استانداردهای اعتباربخشی ، کاهش خطاهای بیمارستانی ، توانمندسازی کارکنان و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات پرستاری و پیرو آن کاهش هزینه های مالی ، افزایش رضایتمندی بیماران و همراهان و کاهش طول مدت بستری بیماران می شود. با توجه به گستردگی موضوع ایمنی بیمار و تعدد برنامه ها و تنوع فعالیت های حوزه ایمنی بیمار در بیمارستان های مختلف محاسبه هزینه های مالی به تفکیک و به آسانی امکانپذیر نیست. البته رعایت اصول ایمنی بیمار با اجرای صحیح دستورالعمل های ابلاغی و اولویت بخشی به ارتقاء کیفیت در فرایندهای جاری در تمام سطوح مدیریتی ، اجرایی و خدماتی بیمارستان قابل احصاء می باشد. بدین معنا که نهادینه شدن و استقرار فرهنگ بیمار محوری در تمامی سطوح مدیریتی و عملکردی با یک برنامه ریزی صحیح و اجرای آموزش های مرتبط ، انجام اثربخشی و تقویت مهارت های علمی و عملی کارکنان ، طرح ریزی و اجرای برنامه های تشویقی ، مشارکت فعال کارکنان و مدیران برای ارتقاء اخلاق بالینی و رفتار حرفه ای ، انجام بازدیدهای دوره ای و دریافت گزارش های فصلی ، تحلیل و ابلاغ اقدامات اصلاحی و پیگیری اجرای آنها و مشارکت دادن بیماران در بسترهای تصمیم گیری و اجرایی با صرف حداقل هزینه های مالی قابل دستیابی است.
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
مدیرخدمات پرستاری ، سوپروایزرین بالینی و آموزشی ، سرپرستاران ، کارشناسان ایمنی بیمار ، پرستاران ، بهیاران ، مسئولین و پرسنل واحدهای پاراکلینیک شاغل در بیمارستان ها
موارد کاربرد این تجربه ، نهادینه سازی فرهنگ ایمنی بیمار به عنوان ارزش سازمانی در سطوح مدیریتی و عملکردی می باشد.
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
با توجه به اینکه باورهای کیفی در بین مدیران و کارکنان بیمارستان در تمام سطوح عملکردی به عنوان یک ارزش سازمانی باید نهادینه شود پیشنهاد می گردد برای کلیه رده های شغلی سازمان فایل های آموزشی و مرتبط تهیه گردد و به منظور افزایش تعهد تیم رهبری و مدیریت در سطوح عملیاتی مختلف در اختیار مدیران و مسئولین مربوطه قرار داده شود زیرا نتیجه آن دستیابی آسان کارکنان به فایل های آموزشی می باشد. با اموزش های آبشاری کارکنان و سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی و پایش های موثر ، شاهد بهبود عملکرد و ارتقاء مهارت های علمی و عملی کارکنان در راستای پیشبرد اهداف سازمان خواهیم بود.
زمان و محل وقوع تجربه
این تجربه از ابتدای سال 1403 در واحد ایمنی بیمار آغاز شد ، از آنجائیکه آموزش یکی از موثرترین عوامل در بهبود رفتار حرفه ای و به روز نمودن مهارت های کارکنان می باشد در آبان ماه سال 1403 اقدام به تهیه فایل آموزشی گردید و در آبان ماه یک جلسه جلسه آموزشی جهت کارشناسان ایمنی بیمار کلیه بیمارستان ها با حضور مدیر محترم پرستاری دانشگاه در سالن اجتماعات معاونت درمان برگزار گردید . فایل آموزشی مذکور به همراه جدول زمانبندی به منظور اجرائی شدن برنامه های آموزشی تدوین شده ، از طریق اتوماسیون اداری حضور روسای محترم بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی ابلاغ شد و در دسترس کلیه مدیران ، کارشناسان و کارکنان پرستاری قرار گرفت.========================================================================================================================================بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران میانی بیمارستان قلب شهید رجایی نسبت به استاندارد های مدیریت کیفیت
زمان ثبت: 1403/10/12 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
81007
تعداد بازدید
3
نمره نهایی
17.25
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
تحول مدیریت و سرمایه انسانی در پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > توانمند سازی و بهبود سرمایه های انسانی پرستاری > تحول مدیریت و سرمایه انسانی در پرستاری
خلاصه دانش :
این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی میباشد و مبتنی بر کسب اطلاعات و آمار و مقایسه معیارها و شاخصهای مختلف بیمارستان مورد مطالعه میباشد. جامعه پژوهش مدیران میانی بیمارستان قلب شهید رجایی است.روش گرداوری پرسش نامههایی که شامل 3 گروه سوالات آگاهی نگرش و عملکرد مدیران میباشند.
روش تحلیل داده ها: دادهها از طریق پرسشنامه استخراج و برای تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده میشود و در نهایت ، جداول و نمودارهای مناسب ارائه گردید.
امیر مهدی الماسی حشیانی
مدیریت خدمات پرستاری
مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهیدرجایی
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
بیمارستان،-مدیران-ارشد،-مدیران-میانی،-استانداردهای-سری-ISO-9000,پرستاری
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
امروزه در دنیایی به سر میبریم که پیرامون ما دائماً دستخوش تغییر و دگرگونی است و در چنین فضایی سازمانها بیش از پیش نیازمند تحول و توسعه و تغییراند. در شرایط متغییر و رو به رو شد کلید سازمانیها و جوامع و همچنین بیمارستان به مشابه یک سازمان اگر از قافله توسعه بازماند . بی تردید دچار افت کارایی و اثر بخشی خواهد شد و نهایتاً به فنا و اضمحلال محکوم میگردد و به عبارتی هیچ سازمانی نمیتواند ایستا باشد و ثمر بخش باقی بماند. تعدادی بر این باورند که انسان دچار بیماری تغییر است، این بیماری اساساً ناشی از ناتوانی انسان در انطباق خود با شرایط در حال تغییر است زیرا انسان میل به تداوم و پایداری دارد و از طرف دیگر تغییرات فراگیری است که از راه آینده بر بشر هجوم میآورد و بشر به سوی آینده پرتاب میشود لذا تغییرات ناشی از شتاب روز افزونی است که آینده بر انسان امروز تحمیل میکند، این پدیده را «الوین تافلر»۱ محقق آینده نگر «شوک آینده» خوانده است. شکی نیست که توسعه قدمتی همچون تمدن بشری دارد امروزه نیز توسعه اولویت اول بشری است کوشش در راه توسعه نتایج زیبایی را نیز در برداشته است. این امر نتیجه دانش و تکنولوژی است که انقلاب مشهودی را در زندگی انسان بوجود آورده است. در بسیاری از کشورها فواید چشمگیری در زمینههای بهداشتی و آموزشی حاصل شده است قابل به ذکر است که بعضی از کشورها درآمد خود را بیش از ۵ برابر افزایش دادهاند و این سرعت پیشرفت خارق العاده است. با این وجود بیش از یک میلیارد نفر در جهان در فقر پسر میبرند و به منابع آموزشی بهداشت، زیربنا، زمین و اعتبار که برای بهبود زندگی آنان ضروریست دسترسی کافی ندارند . در آستانه قرن بیست و یکم ساختارهای سنتی دیگر نمیتوانند مسائل پیچیده توسعه پایدار را اداره کننده ساختارهای کهنه و نامناسب دچار بحران واقعی شدهاند. راه حلهای ساده اندیشانه دربارة مسائل دشوار توسعه در گذار عظیمی که در آن قرار داریم و استراتژیهای مبتنی بر دیوان سالاری مالی و بین المللی دیگر کارساز نیستند. باید نوآوری اجتماعی و انسانی و سازمانی را گسترش داد تا چرخ صنعت و تفکیک در کشورهای در حال توسعه روان شود در این میان مدیران نقشه کلیدی در امر توسعه ایفا میکنند و مدیریت عامل اصلی در توسعه و پیشرفت است. به گفته پیتر دراکر۱ تجربیات، از توسعه و پیشرفت اقتصادی ثابت کرده است که مدیریت عامل اساسی توسعه و پیشرفت است و یکی از دستاوردهای دانش مدیریت که میتواند تا حد زیادی به اهداف مزبور جامه عملی بپوشاند، استانداردهای مدیریت کیفیت میباشد که توسط سازمان بین المللی استاندارد۱ منتشر شده است میباشد. مراقبتهای بهداشتی مطلوب در هر کشور در سایه طراحی برنامه ریزی علمی و اصولی، تعیین و تدوین اعمال استانداردهایی معقول میباشد، که با در نظر گرفتن قدرت پرداخت و سطح انتظارات مردم، امکانات بهداشتی و درمانی، توان دولت و میزان مشارکت مردم همخوانی داشته باشد.
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی میباشد و مبتنی بر کسب اطلاعات و آمار و مقایسه معیارها و شاخصهای مختلف بیمارستان مورد مطالعه میباشد. جامعه پژوهش مدیران میانی بیمارستان قلب شهید رجایی است.روش گرداوری پرسش نامههایی که شامل ۳ گروه سوالات آگاهی نگرش و عملکرد مدیران میباشند. روش تحلیل داده ها: دادهها از طریق پرسشنامه استخراج و برای تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده میشود و در نهایت ، جداول و نمودارهای مناسب ارائه گردید.
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
به منظور انجام این مطالعه پرسش نامه های آگاهی سنجی، نگرش سنجی و سنجش عملکرد تهیه و پس از تعیین اعتبار و ثبات آنها به جامعه انتخاب شده (مدیران میانی) تحویل گردیدند از تعداد ۲۵ پرسش نامه که بین مدیران توزیع گردید فقط تعداد ۲۳ پرسش نامه تکمیل و تحویل داده شده در این قسمت یافتههای پرسش نامه ها که با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند به شرح زیر براساس جداول و نمودارها گزارش می شود. این پژوهش با اهداف بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران میانی بیمارستان قلب شهید رجایی تهران در سال ۱۳۸۴ انجام شده است در این بررسی نتایج یافته هایی مربوط به جداول به شرح زیر می باشد: تعداد۲۳ نفر در این مطالعه شرکت داشتند. از بین کل افراد شرکت کننده در این مطالعه ۸۷درصد رامردان و ۱۳درصد را زنان تشکیل می دادند. در میان مدیران مورد مطالعه ۲۲% سن ۴۵-۴۱ سال ، ۴۸% سن ۵۰-۴۶ سال و بقیه یعنی ۳۰% سن ۵۵-۵۱ سال داشتند. ونیز از بین آنها ۶۵% دارای مدرک کارشناسی ، ۲۶%دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۹% دارای مدرک دکتری می باشند . پست سازمانی ۱۳% از آنان مدیر قسمت بود و بقیه یعنی ۸۷% از آنان معاونین قسمت بودند . فقط ۹%مدیران مورد مطالعه حقوق بالای ۱۵ میلیون ریال داشتند و ۴% ازآنان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون ریال و۸۷% نیز زیر ۱۰ میلیون ریال درآمد داشتند . هدف ویژه اول: تعیین میزان آگاهی مدیران در زمینه استانداردهای مدیریت کیفیت از آنجا که آگاهی مدیران برای اجرای مدیریت کیفیت ضروری است و به عنون گام اول اجرای استانداردهای مدیریت کیفیت در سازمانها می باشد لذا افزایش آگاهی کارکنان از اولویت های اساسی هر سازمان است و هر سازمانی می بایست در جهت افزایش آگاهی کارکنان خود تلاش نماید. از این پژوهش نمره آگاهی مدیران به طور میانگین ۷۳.۸ می باشد و از آنجا که براساس مفروضات پژوهشگر حداقل نمره قابل قبول ۶۰ می باشد لذا مطابق نتایج این پژوهش مدیران آگاهی کافی در زمینه استانداردهای مدیریت کیفیت دارند. هدف ویژه دوم: تعیین میزان نگرش مدیران درزمینه استانداردهای مدیریت، کیفیت ارتقاء کیفیت یک فعالیت دائمی است که باید به فرهنگ منجر شود (بستر فیلد وهمکاران، ۱۹۹۵، ص ۴) و طبیعتاً قبل از تبدیل آن به فرهنگ رایج و غالب سازمان امکان اجرای قطعی و کارآمد آن وجود ندارد. اما از آنجا که برای موفقیت آن باید تمام مدیران و کارکنان دارای روحیه قوی و آگاهی کامل از مسئولیتهای خود باشند (توند و همکاران، ۱۹۵۵، ص ۲۳-۱۵) لازم است قبل از هر چیز به بررسی نگرش آنها پرداخت. زیرا دادن آگاهی صرف باعث افزایش نگرش و تغییر رفتار نخواهد شد. درصد میانگین نمره کسب شده در زمینه استانداردهای مدیریت کیفیت توسط مدیران مورد مطالعه ۱/۵۱ بود که این نشان می دهد مدیران وضع قابل قبولی در زمینه نگرش به استانداردهای مدیریت کیفیت ندارند زیرا مطابق مفروضات پژوهش گر نمره بالای ۶۰ نمره قابل قبول تعیین شده است. هدف ویژه سوم: تعیین میزان عملکرد مدیران در زمینه استانداردهای مدیریت کیفیت ،میانگین نمره عملکرد برای مدیران ۸/۶۰ می باشد که براساس مفروضات پژوهشگر نمره قبولی ۶۰ را کسب نموده اند ولی هنوز برای بهتر شدن باید تلاش نمایند. هدف ویژه چهارم: بررسی رابطه بین آگاهی و نگرش نشان می دهد که بین آگاهی و نگرش با ضریب اطمینان ۹۹% رابطه معنی داری وجود ندارد یعنی با افزایش آگاهی نگرش کاهش می یابد. هدف ویژه پنجم: در بررسی رابطه بین نگرش و عملکرد نیز با ضریب اطمینان ۹۹% وجود رابطه معنی دار بین نگرش و عملکرد رد شد. یعنی با افزایش نگرش عملکرد کاهش می یابد. هدف ویژه ششم: در بررسی رابطه آگاهی و عملکرد با ضریب اطمینان ۹۹% وجود رابطه معنی دار بین آگاهی و عملکرد تائید شد یعنی با افزایش آگاهی عملکرد آنها افزایش می یابد.
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
مدیران میانی بیمارستان قلب شهید رجایی تهران از جمله مدیران پرستاری
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
پیشنهادات پژوهش گر در ارتباط با نتایج حاصل از پژوهش به شرح زیر ارائه می شود: ۱- استمرار آموزشهای لازم در زمینه ارتقای مستمر کیفیت و استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO) با تغییر در متدهای آموزش و استفاده از اساتید و متخصصین مدیریت و افراد علاقمند در امر آموزش ۲- درگیر شدن جدی مدیران در ارتقا و اصلاح فرایندهای کلیدی و الگو قرار دادن آنها جهت ایجاد انگیزه در کارکنان ۳- تشویق و ترغیب افراد فعال و علاقمند در زمینه ارتقا و اصلاح فرایند ها پس از ارزیابی های علمی ۴- جلوگیری از ایجاد فضای تظاهر و ریا در بین کارکنان مبنی بر علاقه مندی به ارتقا و اصلاح فرایندها ۵- استفاده از مدیران علاقه مند، متعهد و کارآمد جهت استقرار مدیریت کیفیت در سازمان ۶- تداوم توجه جدی به کار تیمی و گروهی و فراهم آوردن زمینه لازم برای ترغیب کارکنان و مدیران به کار تیمی ۷- حذف تفکر سنتی در سازمان، جهت جلوگیری از ایجاد تضاد و دوگانگی در کارکنان ۸- برنامه ریزی در اجرای مراحل اجرایی استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO) و جلوگیری از حرکت های شتاب زده و بدون برنامه ( که باعث سرخوردگی کارکنان می شود. )
زمان و محل وقوع تجربه
بیمارستان =======================================================================================================================
داشتن همراه دوم بجز مادر برای نوزادان و شیرخواران بدحال و یا مادر نیازمند کمک
زمان ثبت: 1403/11/01 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
80706
تعداد بازدید
3
نمره نهایی
12
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
با توجه به اینکه بیشتر نوزادانی که در اطفال بستری میشدند مدام نیاز به همراه دا شتند و مادران هم نیاز به استراحت داشتند و یا به دنبال زایمان مخصوصا سزارین خیلی ناتوان بودند لذا طی هماهنگی با واحد ریاست و مدیرت و مترون مبنی بر اینکه همراه دوم ازاد میباشد و خانواده ها باید در این زمینه توجیه شوند به توافق رسیدیم البته چند مورد هم شاهد بودیم که مادر توان نگه داشتن نوزاد را موقع شیر دادن ندارد و در شلوغی بخش این مشکل بیشتر میشد و حتی یه مورد در شیفت شب مادر موقع شیر دادن نوزاد خوابیده بود و نوزاد از اغوش روی کاناپه کنار تخت افتاده بود البته مشکلی برای نوزاد ایجاد نشد. به همین دلیل پس از توافق موقع پذیرش خانواده را توجیه میکردیم که خدای ناکرده اسیب به نوزاد یا مادر نرسد و شرایط و قوانین را توضیح میدادیم و از ان پس مشکلاتی در این زمینه نداشتیم و همچنان این رویه ادامه دارد و استرس خانواده ها هم خیلی کمتر شده است .
محبوبه دلاور
بیمارستان امام حسین(ع)گلپایگان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
enter ریاست-مترون-بخش-اطفال
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
توانایی رسیدگی به مادر و نوزاد کم بود
سقوط مادر یا نوزاد به دنبال سرگیجه و ضعف بعد از عمل
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
وقتی مادر همراه کمکی یا نفر دوم داشت واقعا ارامش بیشتر و رسیگی به نوزاد و مادر بیشتر میشد
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
پیشگیری از اسیب به مادر و نوزاد
کاهش استرس والدین
اموزش بیشتر خانواده و مراقبت بهتر در منزل
افزایش رضایت مندی مراجعین
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
مترون سوپر وایزر کارکنان بخش و مراجعان
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
توصیه میشود با توجه به نیاز مبرم نوزاد و مادر و اهمیت مراقبت در این زمینه پس از ارزیابی مادر و نوزاد در صورت صلاحدید از همراه دیگر کمک شود.هر چند در این میان مادرانی هم بودند که در زمینه رسیدگی به نوزاد و مراقبت از خود عالی بودند .
زمان و محل وقوع تجربه
بیمارستان
=============================================================================================
داشتن همراه دوم بجز مادر برای نوزادان و شیرخواران بدحال و یا مادر نیازمند کمک
زمان ثبت: 1403/11/01 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
80706
تعداد بازدید
3
نمره نهایی
12
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
با توجه به اینکه بیشتر نوزادانی که در اطفال بستری میشدند مدام نیاز به همراه دا شتند و مادران هم نیاز به استراحت داشتند و یا به دنبال زایمان مخصوصا سزارین خیلی ناتوان بودند لذا طی هماهنگی با واحد ریاست و مدیرت و مترون مبنی بر اینکه همراه دوم ازاد میباشد و خانواده ها باید در این زمینه توجیه شوند به توافق رسیدیم البته چند مورد هم شاهد بودیم که مادر توان نگه داشتن نوزاد را موقع شیر دادن ندارد و در شلوغی بخش این مشکل بیشتر میشد و حتی یه مورد در شیفت شب مادر موقع شیر دادن نوزاد خوابیده بود و نوزاد از اغوش روی کاناپه کنار تخت افتاده بود البته مشکلی برای نوزاد ایجاد نشد. به همین دلیل پس از توافق موقع پذیرش خانواده را توجیه میکردیم که خدای ناکرده اسیب به نوزاد یا مادر نرسد و شرایط و قوانین را توضیح میدادیم و از ان پس مشکلاتی در این زمینه نداشتیم و همچنان این رویه ادامه دارد و استرس خانواده ها هم خیلی کمتر شده است .
محبوبه دلاور
بیمارستان امام حسین(ع)گلپایگان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
enter ریاست-مترون-بخش-اطفال
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
توانایی رسیدگی به مادر و نوزاد کم بود
سقوط مادر یا نوزاد به دنبال سرگیجه و ضعف بعد از عمل
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
وقتی مادر همراه کمکی یا نفر دوم داشت واقعا ارامش بیشتر و رسیگی به نوزاد و مادر بیشتر میشد
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
پیشگیری از اسیب به مادر و نوزاد
کاهش استرس والدین
اموزش بیشتر خانواده و مراقبت بهتر در منزل
افزایش رضایت مندی مراجعین
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
مترون سوپر وایزر کارکنان بخش و مراجعان
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
توصیه میشود با توجه به نیاز مبرم نوزاد و مادر و اهمیت مراقبت در این زمینه پس از ارزیابی مادر و نوزاد در صورت صلاحدید از همراه دیگر کمک شود.هر چند در این میان مادرانی هم بودند که در زمینه رسیدگی به نوزاد و مراقبت از خود عالی بودند .
زمان و محل وقوع تجربه
بیمارستان==================================================================================
اختصاص یک اتاق جهت چیدمان STOCK سرم و تجهیزات پزشکی لازم از طریق جابجایی یک فضای آزاد خارج از بخش با اتاق استراحت پرسنل و جلوگیری از درگیری های احتمالی بین همراهان و کادر درمان و تسریع در روند خدمات رسانی در بخش اورژانس
زمان ثبت: 1403/11/03 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
80864
تعداد بازدید
4
نمره نهایی
9.125
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
بدلیل نبود فضای مناسب نزدیک ایستگاه پرستاری در داخل بخش اورژانس به عنوان STOCKسرم و تجهیزات پزشکی لازم در ساعات پیک و مناسبت هلی خاص مثل عید و تاسوعا و عاشورا که اورژانس حداکثر حجم مراجعه را داشت و باعث اتلاف وقت و تأخیر در درمان و مراقبت بیماران بدحال و کاهش کیفیت عملکرد پرستاران و نارضایتی بیماران ،همراهان ،پزشک ،نگهبانان بخش اورژانس می شد .با پیگیری های فراوان و هماهنگی با مسئولان بیمارستان ،فضایی مناسب نزدیک ایستگاه پرستاری به عنوان STOCK پس از نظافت ،طبقه بندی و مناسب سازی در نظر گرفت شد. انجام این کار 4 ماهه باعث افزایش کیفیت کاری اورژانس ورضایت مندی پرسنل و بیماران شد
اعظم السادات مدنی
مرکز خدمات جامع سلامت شهری مهدی صحت
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
مدیریت-بهینه-انرزی-و-زمان-،افزایش-بازدهی-مناسب-پرستاران-و-کارکنان،افزایش-رضایت-بیماران-و-کاهش-تنش
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
در تاریخ 1393/02/20اینجانب به عنوان مسئول بخش اورژانس انتخاب شدم .در این بخش فضای فیزیکی مناسب STOCKدارو تجهیزات در خارج از بخش با فاصله دو راهرو و پله در مکان دیگری نزدیک زایشگا ه قرار داشت .این امر در ساعات پیک نظیر.تعطیلات عید ،تاسوعا،عاشورا و غیره که پذیرش اورژانس به چندین برابر می رسیدو تعداد مصدومان ناشی از تصادفات ،سقوط و غیره بالاتر از حد عادی بود ،بسیار مشکل ساز بود.برای استفاده از سرم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به صورت اورژانس در مواقع بحرانی پرستار به همراه خدمه مجبور به ترک بخش بود که فقدان این نیروهای انسانی بحران را چندین برابر میکرد و نهابتا انتقال این وسایل به داخل اورژانس که بعضا به چرخ دستی نیاز بود منجر به تأخیر در درمان بیماران ، مصدومان و اتلاف انرژی برای پرستار و گاها در صورت فراموشی موردی از وسایل، منجر به تکرار مکررات می شد.در دوره قبل از مدیریت من، با توجه به کمبود فضا ،به این مسأله توجه نشده بود.در حالیکه حل این مشکل برای افزایش راندمان کاری پرسنل بسیار مهم بود.
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
برای حل این مشکل با موانع بزرگی روبرو شدم که نداشتن فضای مناسب بزرگترین آن بود.با تفکر و خلاقیت تمامی فضاهای فیزیکی اورژانس مورد بازنگری قرار گرفت تا نهایتا فضای مناسب، از طریق جابجایی اتاق استراحت پرسنل پرستاری که درمحل شلوغ و پر سرو صدا، درست روبروی ایستگاه پرستاری واقع شده بود ، با اتاق رختکن مجزا، از فضای شلوغ درمانی و در عین حال همجوار ، امکان پذیر شد.در اولین فرصت موضوع را با پرسنل بخش در میان گذاشته شد. رضایت بسیا زیادی از این جابجایی بدلیل دور شدن محل استراحت، از سرو صدا و در دسترس بودن وسایل و تجهیزات و دارو در مواقع لازم و کاهش استرس ناشی از ترک بخش، بدلیل جابجایی وسایل از محل قبلی در حالیکه بیمار بد حال و مصدومین با وضعیت وخیم در اورژانس بود ،حاصل شد.سپس موضوع را با مترون وقت در میان گذاشتم .ابتدا ایشان مخالفت کردند ولی بالاخره با چندین جلسه پیاپی و بیان مشکلات وترسیم تأثیر این طرح در بهبود وضعیت فعلی پس از انجام این کار، موافقت کردند. سپس موافقت مسئول زایشگاه بدلیل خالی شدن فضای اشغالی، خیلی زود حاصل شد.در تاریخ 1393/03/10در جلسه هماهنگی بیمارستان با حضور مدیر ،مترون و کلیه مسئولان موضوع مطرح شد.بدیهی بود که ابتدا مدیر مخالفت کند ولی با صحبت های فراوان در تاریخ 1393/04/10موافقت کردند و دستور خرید طبقات را به مسئول تأسیسات دادند.در تاریخ 1393/06/12خرید انجام و چهار روز بعد پس از نظافت نصب شد. در تاریخ 1393/06/26 با دستور مدیر و مسئول تأسیسات دوخدمه به همراه خدمه اورژانس جابجایی وسایل .چیدمان را انجام دادند.بعدا از این اتاق به عنوان اتاق دارو نیز استفاده می شد.
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
این پروسه طی 4 ماه با هزینه ای بالغ بر 600000تومان به سر انجام رسید.در زمان بسیار کوتاه افزایش بازدهی در اورژانس مشهود بود.به طوریکه منجر به افزایش رضایت پرسنل ،پزشک ،تسریع در درمان و مراقبت بیماران بدحال خصوصا در مواقع بحرانی و شلوغی ها و افزایش رضایت مراجعین و همراهان بیماران بدحال و کاهش تنش با تصور ذهنی کندی روند مراقبت،و افزایش رضایت نگهبانی بدلیل کاهش برخوردهای لفظی و فیزیکی نا شی ازاین قضیه ،شد.
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
این تجربه قابل استفاده در تمام بیمارستانها و کلیه بخش ها به خصوص شهر های کوچک، در هر شرایط و زمانی میباشد.محل این تجربه شهری کوچک که همه مردم همدیگر را میشناختند.این امر باعث افزایش سطح توقع آنها در حین مراجعه بیه بیمارستان خصوصا اورزانس میشد.به همین دلیل انجام اینکار باعث بهبود وجهه کاری پرسنل و بیمارستان شد.
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
با توجه به تجربه کسب شده پیشنهاد می کنم که در بازسازی یا ساخت بخش بیمارستانی خصوصا اورژانس از نظرات کادر پرستاری استفاده کنند.و فضای بزرگ و روشن با تهویه مناسب نزدیک ایستگاه پرستاری در بخش به عنوان اتاق STOCKدر نظر گرفته شود
زمان و محل وقوع تجربه===========================================
مدیریت بهینه نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی در مسمومیت دانش آموزان
زمان ثبت: 1403/11/07 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
80992
تعداد بازدید
3
نمره نهایی
11
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
بلافاصله پس از اعلام بحران مسمومیت دانش آموزان ، اقدامات درمانی زیر انجام یافت
1- هماهنگی اولیه و همکاری قسمت های درمانی مرتبط ، پشتیبانی ، تجهیزات پزشکی و تاسیسات بیمارستان جهت آماده سازی محیط بستری بیماران مسموم
2- ایجاد امنیت روحی روانی و امنیت فیزیکی برای پرسنل و مراجعین با حضور مسئولین بیمارستان
3- برای پیشگیری از آلودگی سایر بیماران دانش آموزان مسموم در واحد FAST TRACK جداسازی و ایزوله گردیدند
4- درمان سریع و بموقع بیماران مسموم توسط پرسنل بر اساس برنامه فراخوان کد بحران
مریم خدامحمدی
واحد اورژانس
دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه
سهم از دانش
100%
کلمات کلیدی :
EMS,-بحران-,-مسمومیت--,-ظرفیت،-تیم-ارزیابی-سریع جداسازی دانش-آموزان
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
1- باتوجه به ناشناخته بودن ماده ی مسموم ، آموزش و آمادگی حداقلی در این خصوص ، پرستاران ارائه دهنده ی خدمت خود دچار مشکلاتی شدند که در مراجعات بعدی دانش آموزان مسموم این مورد بخاطر کسب تجربه حل گردید.
2- هماهنگی تیم حراست بیمارستان باعث حفظ آرامش و امنیت و از ازدحام بیشتر همراهان جلوگیری بعمل آمد
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
* در طی زمان های فصل زمستان 1401 تا فروردین 1402 بدنبال اعلام آماده باش از EOC دانشکده حادثه ی مسمومیت تعداد زیادی از دانش آموزان دختر با ماده ناشناخته و احتمال حضور تعداد بیشتر مراجعین به اورژانس بلافاصله واحد FAST TRACK اورژانس در جهت پیشگیری از آلودگی سایر بیماران و حفظ ایزولاسیون بیماران اقدامات لازم صورت گرفت .
* بلافاصله رئیس ، مدیریت و روانشناس بیمارستان در واحد اورژانس جهت حفظ آرامش روحی روانی پرسنل حاضر شدند .
* مسئول حراست با همراهی تیم نگهبانی جهت بازگشایی مسیرهای تردد و پیشگیری از ازدحام در بخش اورژانس حضوریافتند .
* پزشکان مقیم داخلی و طب اورژانس و پرستاران آنکال فراخوان پس از اعلام کد بحران توسط EOC بلافاصله در محل حضور یافتند،باتوجه به ناشناخته بودن مشکل آماده باش کامل به داروخانه مرکزی بیمارستان و آزمایشگاه داده شد .
* تجهیزات حفاظت فردی توسط سرپرستار بررسی و نواقص احتمالی رفع و تامین گردید .
* کارشناسان تجهیزات پزشکی و تاسیسات بیمارستان با هماهنگی مترون و سرپرستار بخش اورژانس ، نواقصات FAST TRACK برطرف شده و آماده ارائه خدمات گردید .
* پس از انتقال تعداد کثیر دانش آموزان مسموم توسط آمبولانس های EMS به اورژانس ، طبق برنامه و آمادگی قبلی و با حفظ امنیت از طرف نیروهای حراستی بیمارستان و آموزش پرورش شهر ، واحد FAST TRACK اقدامت درمانی بلافصله شروع گردیدو با همت و هماهنگی تمام همکاران پروسه ی درمان دانش آموزان مسموم بدون وقفه و بدون هیچ مشکلی و عدم آلودگی سایر بیماران طبق برنامه ی کد بحران بیمارستان با موفقیت اجرا گردید .
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
1- پیشگیری از عدم دسترسی به وسایل حفاظت فردی و پیشگیری از اتلاف منابع بعد از سهمیه بندی وسایل حفاظت فردی در مرکز
2- هماهنگی اولیه و همکاری تمامی قسمت های درمانی و پشتیبانی بیمارستان باعث بهبود روند انجام کار در حداقل زمان و ارائه خدمات درمانی بهینه برای دانش آموزان مسموم گردید
3- ایزولاسیون دانش آموزان مسموم از سایر بیماران
4- پشتیبانی قسمت های تجهیزات پزشکی بیمارستان جهت استفاده در بحران
5- برگزاری مانور تریاژ و اقدام در بحران برای پرسنل بیمارستان
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
کلیه ی کارکنان بخش / واحد های بالینی و پشتیبانی ، در زمان بحران بیماریها در زمان محدودیت منابع و امکانات و در عین حال افزایش گیرندگان خدمت می توانند از این تجربه ها بهره مند شوند.
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
سخنرانی مدیر مرکز در همایش های مربوطه و جلسات دانشکده و طرح برای پرسنل بیمارستان های سطح شهر ، انتشار در مجلات دانشگاهی
زمان و محل وقوع تجربه
===============================================================================================================================
تعبیه بهینه تامپون قدامی دوطرفه بینی در بیماران سرپایی اورژانسی به منظورکنترل خونریزی فعال بینی
زمان ثبت: 1403/11/15 مشاهده خروجی دریافت فایل ورد
کد دانش
81042
تعداد بازدید
2
نمره نهایی
8.625
نوع دانش
تجربه
فیلد دانش
توسعه خدمات پرستاری
حوزه دانش :
فیلدهای دانش حوزه سلامت > پرستاری > ارتقا سلامت و خدمات پرستاری > توسعه خدمات پرستاری
خلاصه دانش :
تعبیه اصولی تامپون بینی خونریزی مجدد بینی را در بیماران خصوصا دارای فشار خون بالا وتروما و بیمارانی که سابقه مصرف داروهای ضد انعقاد خون را دارند به میزان چشم گیری کنترل میکند در صورتی که تعبیه به شکل ناصحیح و غیر اصولی انجام شود موجب بیقراری بیماران .مراجعات مکرر .بی حوصلگی و عدم پاسخ به درمان مناسب میشود بطوریکه مراجعات مجدد ازسایر بیمارستانها و درمانگاههای خصوصی و دولتی به همین دلیل زیادتر از حد نرمال است در صورتی که اگر به صورت علمی و اصولی تعبیه می شد از وقت و انرژی همکاران صرفه جویی می شد و برای بیماران نیز علاوه بر کاهش عوارض از نظر هزینه ریالی و مالی نیز صرفه جویی میشد. سایر مراکز با اقداماتی از جمله تامپون گذاری با پنبه یا عدم استفاده از داروهای مخصوص تامپون موجب تامپونهای ناموفق میشود که خونریزی را کنترل نمی کند .در این روش که با پیشنهاد اینجاب انجام شد قریب به هفت سال است که تامپونها به شکل v انجام میشود که حتی ازعوارض ظاهری نیز پیشگیری می کند.
علی جعفری
مرکز آموزشی- درمانی حضرت ولیعصر(عج)
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان
سهم از دانش
100%
فیلد های خاص :
رویداد یا مسئله منجر به کسب تجربه
بیمارانی با سوابق زیاد خونریزی های بینی به دلیل بیماریهای خاص .استفاده ازداروهای خاص به اتناق غمل سرپایی اورزانس مراجعه می کردند که بدلیل عدم تعبیه اصولی تامپون قدامی توسط پرسنل 115 .بیمارستانهای شهرستانهای استان به خصوص بیمارستان امیرالمومنین خدابنده و سایر مراکز درمانی شبانه روزی مثل مراکز خدمات جامع سلامت خونریزی بینی انها کنترل نشده بود و از پشت حلق خونریزی مجدد داشتند یا مقداری از باند تامپون پشت حلق بیماران اویزان می شد که موجب بیقراری.تهوع و استفراغ و.... میشد ضمن مشاهده موارد متعدد با راهنمایی متخصصین گوش و حلق و بینی و ضمن مشورت با ایشان روش نوین تامپون گذاری طرح ریزی شد که به میزان قابل توجهی عوارض را کاهش می دهد.
شرح تجربه (نحوه حل مشکل)
استفاده ازانواع داروهای مجاز برای قطع خونریزی و مهم تر از آن نحوه تعبیه تامپون بود که قبل از این تجربه بصورت ساده ئ صرفا با باند یا مش بینی بدون استفاده از دارو انجام میشد که بعد از این تجربه بشکل v انگلیسی تعبیه میشود که دیگر عوارضی مانند اویزان شدن تکه ای ازمش در پشت حلق یا دهان را ندارد و اکثر مشکلات مراجعین را حل کرده است و در کنترل خونریزی نیز به طور موثری عمل کرده است به سایر همکاران و هم صنفی های اورژانس ها این روش آموزش و توضیح داده شد هر چند تا کسب نتیجه مطلوب به دلیل عدم استفاده همکاران خصوصا115 فاصله است
نتایج اجرای تجربه (تاثیر بر زمان، هزینه، ایمنی، کیفیت یا بهبود عملکرد)
اجرای شیوه درست این روش میزان مراجعات مجدد و تکراری به مراکز درمانی را کاهش میدهد از نظر روانی تاثیر قابل ملاحظه ای بر آرامش بیماران دارد درضمن در میزان هزینه بیماران موجب صرفه جویی میشود .بار کاری مجدد پرسنل اتاق عمل سرپایی را به شدت کاهش میدهد از میزان ملزومات مصرفی و تجهیزات بیمارستانی و ضریب اشغال تخت های اورزانس به شدت می کاهد میزان مراجعات غیر لزوم مردم به مطب ها را کاهش میدهد و بر سطح رضایت مندی بیماران و پرسنل درمانی تاثیر مستقیمی ایجاد میکند در ضمن در ارایه خدمت به سایر بیماران اورزانس از نظر زمان مقرون بصرفه لست.
مخاطبان، کاربران و موارد کاربرد این تجربه
بیشترین موارد این تجربه مربوط به بیمارانی میشود که بدلیل زمینه ای دچار خونریزی بینی میشوند .بیمارانی که جراحی قلب باز کرده اند و دچار خونریزیهای مکرر میشوند .افرادی عمل زیبایی رینوپلاستی انجام می دهند.بیماران دارای شکستگی های بینی به دلیل تروما جزو مخاطبان و هدف این روش و تجربه درمانی هستند.
پیشنهاد ها و توصیه های حاصل از تجربه
پیشنهاد میشود این تجربه در درمانگاهها و مراکز جامع سلامت به پرسنل انها اموزش داده شود.توصیه میشود به پرسنل اورزانس و پزشکان آن در بیمارستانهای ایت اله موسوی .بهشتی .امیرالمومنین خدابنده. شهدای طارم .ماهنشان .امدادی ابهر و الغدیر اموزش کامل داده شود تا بار اعزام اینگونه بیماران به مرکز حضرت ولیعصر به شدت کاهش یابد .پیشنهاد میشود این دوره آموزشی برای دانشجویان ترم اخر پرستاری و اینترنها برگزار شود تا با کاربرد این روش و درمان موثر ان در بدو خدمت اشنا شوند.
زمان و محل وقوع تجربه
\================================================