تولید محتوا جدید برند سازی
1.13 تعریف واژگان کلیدی و مفاهیم عملیاتی تحقیق
متغیرهای تحقیق: متغیرهای تحقیق در سه دسته اصلی قابل طبقه بندی است:
متغیرهای مستقل: 1. تمایل و زمینه همکاری بین سازمانی، 2.سازماندهی شبکههای شراکتی استراتژیک،3. تسهیم توانمندیها و منابع بین شرکاء،4. ساختار شبکه شراکت،5. پل زدن به حفرههای ساختاری،6. هم افزایی منابع و توانمندی¬ها.
متغیرهای مداخلهگر: از بررسی مدلهای مختلف شراکت استراتژیک تا این مرحله تحقیق بدست آمده است و عبارتند از: 1.میزان تراکم شبکه شراکت، 2.اندازه و ابعاد شرکا، 3.سن و قدمت شرکا، 4.پرتفوی شرکاء، 5.فرهنگ شرکاء، 6.شدت رابطه بین شرکاء و ....
متغیرهای وابسته:
شاخصهای عملکردی شراکت استراتژیک میباشند که سطوح عملیاتی و استراتژیک را در بر گرفته و شامل متغیرهای خلق ارزش در شبکه شراکتی و تخصیص ارزش توسط هریک از شرکاء بر مبنای توانمندی را شامل میشود و نیز بر مبنای معیار عملیاتی استفاده از کارت امتیازی متوازن برای سنجش عملکرد استفاده خواهد شد. متغیرهای اصلی مدل پژوهش به ترتیبی که در ذیل آمده است، تعریف شده¬اند.
- 1.شراکت استراتژیک: توافقات همکاری خلاقانه اختیاری و داوطلبانه بین شرکت¬ها به منظور انجام مبادلات- تسهیم، توسعه و هم افزایی منابع به صورت مشترک یا توانمندی¬ها در زمینه اهداف شراکتی می باشد (گولاتی ، 2007 و هاریگان ، 1985).
-2. ارزش: به کیفیت عملکرد در نحوه کارکرد و یا قالب¬های نوآوران که سازمان¬ها در ارتباط با نیازشان مد نظر قرار می¬دهند که عبارت است از روش¬ها، فناوری¬ها و ابتکارات جدیدی که در راستای ایجاد مزیت رقابتی توسط سازمان¬ها می¬باشد (هوریتز، 1382).
-3. خلق ارزش: خلق ارزش ناشی از شراکت¬ها بوده و تسهیم و به اشتراک گذاشتن منابع و توانمندی¬ها می¬تواند منجر به خلق ارزش در شراکت¬ها شود و آن بستگی به شدت و قدرت رابطه بین شرکاء تعهد نسبی شرکاء به این شراکت به ویژه در قبال سایر شراکت¬ها و سطح تراکم شبکه¬ای شراکت¬هایی که این شراکت ویژه را احاطه نموده¬اند دارد (هوریتز، 1382).
- 4. تخصیص ارزش: ناشی از بازی همکاری و چانه زنی بین شرکاء است که به صورت همزمان هم در شبکه شراکتی همکاری می¬کنند و هم به منظور تخصیص ارزش رقابت می¬کنند می¬باشد (لیپمن و روملت ، 2003).
============================================